نیلوفرهای آبی کلود مونه

نیلوفرهای آبی کلود مونه

 نیلوفرهای آبی ؛ حاصل 11 سال تلاش


مجموعه نقاشی‌های نیلوفرهای آبی ویکی پدیا کلود مونه بی‌شک یکی از زیباترین آثاری است که روی بوم کشیده است. مونه‌ی فرانسوی 250 رنگ روغن برای خلق این شاهکار به کار برده است. این کارها که الهام‌بخش آثار هنری بسیاری در جهان شده‌اند، در حال حاضر دیوارهای چند موزه‌ در سراسر دنیا را مزین کرده‌اند.

نیلوفرهای آبی

نیلوفرهای آبی که در برکه‌ی باغی متعلق به مونه رشد یافته بودند، برای 11 سال حرفه‌ هنری این نقاش معروف را به خود اختصاص داده بودند. وی تا زمان مرگ‌ در سال 1926، از هیچ مدل دیگری به غیر از نیلوفرهای باغش استفاده نکرد و در این مدت 41 تابلو از این گل‌ها کشید.

پس از درگذشت مونه، 22 تابلو از این آثار امپرسیونیست به عنوان هدیه به مردم فرانسه به موزه‌ی «نارنجستان» اهدا شد و باقی این نقاشی‌ها در استودیوی خصوصی او باقی ماند، تا اینکه پسرش در دهه‌ 1950 آن‌ها را به فروش رساند. بخش سمت راست این نقاشی سه‌تکه در دست موزه‌ی «نلسون» بود، بخش وسطی آن توسط موزه‌ هنری «سن لوییز» خریداری شد و موزه‌ «کلولند» بخش سمت چپ آن را خرید.

کلود مونه بنیانگذار سبک امپرسیونیسم در نقاشی فرانسوی بود و اصطلاح امپرسیونیسم از یکی از نقاشی‌های او با عنوان «امپرسیون» نشات گرفته است.

 آثار "مونه" همواره به دلیل نحوه به تصویر کشیدن تابش نور و تأثیرگذاری در جنبش هنری امپرسیونیسم مورد تحسین قرار گرفته‌اند.

کلود مونه (Claude Monet) ویکیپدیا  در سال 1840 در پاریس متولد شد و در سال 1926 در ژیوِرنی زندگی‌اش پایان گرفت.

کلود مونه در نخستین نمایشگاه نقاشان امپرسیونیست‌ که در سال 1874 برپا شد شرکت کرد. او در سال 1923 بخشی از بینایی‌اش را از دست داد اما تا زمان مرگ خود، از سخت کار کردن بازنایستاد.

مونه همراه با رنوار، سیسلی و پیسارو از آغاز دهه‌ی 1870 منظره‌نگاری را در پیش گرفت. چشم‌انداز‌های رود سن را با بی‌شمار قایق‌های تفریحی و بادبان‌های رنگارنگ و بازتاب‌های دگرگون‌شونده‌ی نور بر آب نقاشی کرد و چشم‌اندازی شاد و آرامش‌بخش از زندگی را به تصویر کشید.

کلود مونه و دوستانش موضوع خود را نه چنان‌که هست بلکه آن‌گونه که می‌دیدند نقاشی می‌کردند.

ناب‌ترین و کامل‌ترین بیان امپرسیونیسم را در مجموعه‌ تابلوهای نیلوفرهای آبی کلود مونه می‌توان یافت.

حراج های آثار مونه

 در سال ۲۰۱۸ یکی  از نقاشی‌های نیلوفر آبی در کریستیز ۸۴ میلیون دلار فروخته شد.

با این حال تابلو نقاشی از مجموعه «کومه‌های علف خشک» بود که با به فروش رسیدن به قیمت ۱۱۰ میلیون دلار به گرانترین اثر این هنرمند تبدیل شد.